Tervetuloa Lankapirttiin!

Oli kiva, kun poikkesit pirttiini. Toivottavasti viihdyt täällä ja tulet toistekin.
Suurin osa kuvistani suurenee klikkaamalla niitä.

maanantai 12. helmikuuta 2018

Mustaa, mustaa...


Viime päivinä minun silmissäni on näkynyt mustaa, aina vain mustaa. Onneksi se on ollut vain käsitöissä eikä siis muussa elämässä. Ulkonakin on aurinko väliin paistanut kirkkaasti, vaikka juuri nyt tätä kirjoittaessani satelee lunta.

Mikä minut johdatti mustan käsityön pariin, johtuu tyttärestämme. Hän ihastui toiseen edellä  esittelemistäni nappimyssyistä ja pyysi minua tekemään itselleen sellaisen. Ja MUSTASTA langasta! En kuunnellut kysymystä tarkoin, kuulin vain nappimyssyn, ja niin lupasin tehdä sellaisen. Tyttärellä oli jo langat valmiina, hän toi ne minulle ja silloin vasta tajusin, mitä oli tullut luvanneeksi. Minä, joka kammoan mustaa lankaa käsitöissä siksi, että huonontuneen näköni takia en erota mustia silmukoita toisistaan. Hetken asiaa pohdin ja päätin kokeilla. Päätökseeni vaikutti kaksi sinnikästä naista tuttavapiirissä, sokea ja toinen melkein sokea kutovat molemmat esim. sukkia.  Minä sentään näen.


Ja niinpä valmistui nappimyssy tyttärelle
Lanka Novitan Alpaca Wool, jonka menekki 67 g
Silmukoita 109, puikot 3 ja 3.5 mm.




Yllätykseskseni kutominen oli suht helppoa, mihin vaikutti tietenkin mallineule, siis pelkkiä oikeita silmukoita. Väliin tosin piti tiirailla, että näin jonkun tarkistettavan kohdan.

Tuo odottamaton helppous aiheutti sen, että kaivoin sytomyssylaatikosta kolme mustaa puuvillakeräa ja aloin tehdä lisää nappimyssyjä. Kaksi myssyä sain, vajaa kerä jäi odottamaan ja päätyy ehkä raitamyssyksi jossain vaiheessa.


Ensin valmistui oikeanpuoleinen nappimyssy koko 53-54 cm
Lanka M&K SommarGarn, menekki 56 g 
Silmukoita 96, puikot 3 ja 3.5 mm.


Toisena valmistuivasemmalla oleva hiukan isompi muunnelma nappimyssystä, koko 58 cm
Lanka M&K SommarGarn  menekki 57 g, josta kavennusosaan 10 g
Silmukoita 104, puikot 3 ja 3.5 mm.

Punnitsin jälkimmäistä myssyä tehdessä kavennusosan langanmenekin, jotta osaisin suunnitella, miten saisin lopun mustan langan käytettyä.

Nyt on tuokin koettu, että vieläpä vapaaehtoisesti kudon mustia myssyjä! Eikä se ollutkaan niin kamalaa kuin olin kuvitellut. Hyvä minä!







2 kommenttia:

  1. On kyllä nättejä myssyjä. Mulla taisi jäädä tälläkertaa ystävänpäivä saldo vain kuuteen myssyyn .. onneksi kumminkin niin monet tykkäävät sytomyssyjä edelleen tehdä. :)

    VastaaPoista
  2. Kauniita nekin on. Mutta mustan neulominen on välillä hankalaa. Onneksi päivällä on kirkasta jo.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! Se saa minut iloiseksi.