Tervetuloa Lankapirttiin!

Oli kiva, kun poikkesit pirttiini. Toivottavasti viihdyt täällä ja tulet toistekin.
Suurin osa kuvistani suurenee klikkaamalla niitä.

maanantai 23. marraskuuta 2015

Takaresoria ruskeana


Lisää sukkia, aina vaan sukkia, niin eipä palele varpaita talvella. Ainakaan kovin herkästi. Minähän tykkään tehdä sukkia eikä minulla ole tainnut koskaan käydä niin, että se toinen sukka olis jäänyt tekemättä. Yleensä luon silmukat saman tien siihen toiseen, kun ensimmäinen valmistuu. Ja kun toinenkin valmistuu, päättelen langat samalla istumalla ja aloitan seuraavan käsityön. Joskus se toinen on lapanenkin, mutta aika usein toiset sukat. Eikä pidä unohtaa myssyjäkään, niitähän olen viime vuosina tehnyt melkoisen määrän.

Mutta asiaan, niihin tämän postauksen pääaiheeseen eli sukkiin.


Eilen valmistui perussukat omaan tapaani "takaresorilla" kokoa 46, varsi 21 cm kantalappuun asti mitattuna
Lanka  Jannea  ja menekki 165 g
Silmukoita 60, puikot 3½ mm sukkikset



Oli taas hakemisessa kuvauspaikka, että sain sukkien värin edes lähelle oikeaa. Tummansuklaan ruskeiksi sanoisin näitä sukkia. Tässä kuvassa väri on lähellä oikeaa ainakin minun näytölläni.


Tässä kuvassa näkyy syy, miksi nimitän näitä sukkia takaresorisukiksi. Suuosan 2 o, 2 n -resorin jälkeen aloitan sileän neuleen paitsi taakse keskelle jäävässä nurjassa raidassa jatkan nurjilla silmukoilla. Sopivan määrän kerroksia tehtyäni (näissä 11 krs), lisään seuraavat 2. silmukan nurjat raidat edellisen molemmin puolin  jättäen väliin 2 o silmukkaa. Ja taas se 11 kerrosta (tai muu sopiva määrä) ja lisää nurjia raitoja resoriosaan. Näin jatkan leventämällä resoria sopivaan mittaan saakka, lopuksi teen resoria vielä ympäri nilkan 10-11 kerrosta. Sitten kantapää (perinteinen vahvistettu) ja sukan terä tavalliseen tapaan.


Näitä sukkia tehdessä kirjasin ylös, paljonko aikaa vietin kutimen parissa. Aiemminhan jo seurasin pienempien perussukkien tekoon käyttämääni aikaa ja nyt oli vuorossa hiukan isommat.  Molemmissa lankana Janne ja mallina takaresorisukat.  Näiden tekoon kului aikaa yhteensä  noin 7½ tuntia, siis pari tuntia enemmän kuin niihin pienempiin. Seuraavaksi "kellotan" ohuemmista langoista tehdyt sukat, sitten joskus.




Nämä nyt valmistuneet sukat ovat menossa eräälle miehelle, joka tykkää käyttää villasukkia ja sellaiset hänellä onkin yleensä aina jalassa, ainakin kotona.


Monet sukat olen hänelle jo aiemmin tehnytkin, niistä viimeisimmät kuvan jaloissa. Aika hyvin ja tasaisesti kuluneet vuoden käytössä, vai mitä tuumaat? Kantapäätkin ovat yhtä hiuti, eivät vaan näy kuvassa.

Olen miettinyt, millä keinolla saisi jalkapohjista kestävämmät. Auttaisikohan, jos kutoisi koko jalkapohjan vahvistettuna. Onko jollakin kokemusta? Mielelläni kuulisin niitä tai muita vinkkejä jalkapohjan vahvistamiseksi.




18 kommenttia:

  1. Upeat sukat olet tehnyt ja mieluisat varmasti. Ihana tuo alin kuva.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Enkuli, näkee siitä ainakin, että sukkia on käyetty! :D

      Poista
  2. Kokemusta vahvistetusta pohjasta ei ole mutta Hepsi on sellaisia neulonut. Vinkkasin hänelle, että tulis tänne kertomaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Kristiina, kun vinkkasit Hepsille ja minullekin tuosta hänen vahvistetun pohjan neulomisestaan. :) Olen opiskellut hänen blogissaan nyt ja oppinut paljon.

      Poista
  3. Olen joskus tehnyt koko pohjan vahvistettuna, ei näytä kovin kivalta, lapa käyristyy kuin makkara, kun pohja vetää päälisosaa enemmän. Joskus olen suunnitellut kokeilevani päkiöiden kohdalle vahvistusta, mutta jäänyt toteuttamatta.
    Samaa piti sanoa kuin Kristiinakin, Hepsillä olen nähnyt vahvistettuja pohjia, mielestäni näppärästi toteutettuja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. satunNainen Paula, minä aion nyt Hepsin mallin mukaan kokeilla seuraaviin sukkiin tuota vahvistettua jalkapohjaa. :)

      Poista
  4. Kivoja sukkia on taas valmistunut. Tuota resorisukkaakin pitää joskus kokeilla. monetkohan sukta olet tehnyt vuosikymmenten aikana? Kysymyksen herätti henkiin 6-v lapsenlapseni viikonloppuna. Hän kysyi minulta ; mummi monetko sukat olet tehnyt. Vastasin heti, että ainakin nelinumeroinen luku. Sukkien teon olen aloittanut aika nuorena ja tein aian itselleni ja osalle sisaruksista ja lahjoiksi sukkia. Jossain vaiheessa tuo levähti käsiin/ mopo karkasi. Pitkään olen tehnyt 50-70 paria keskimääärin vuodessa ja vähän muutakin. Keskustelu siirtyi siihen, mitä mummi tarkoittaa nelinumeroisella luvulla. Onko se neljä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Iso Gnu, takaresorisukka on kyllä nyt minun ehdoton suosikkini perussukkien joukossa, joten suosittelen kokeilemaan. :) Ei tainnut lapsi ymmärtää, kuinka suuri sukka kasa pienimmilläänkin tule nelilukuisesta sukkamääräästä, Sehän olis tuhat. Ja jos tekee vuodessa 50 paria sukkia, niin tuhat on kasassa 20. vuodessa. Ja ne yhdenkin vuoden sukat ovat aikamoinen kasa. :D

      Poista
  5. Kristiina ennätti minulle kertoa, mitä sinä täällä pähkäilet ennenkuin itse olisin tänne ehtinyt.
    Minä olen jo pitkään neulonut vahvistettua neuletta jo ennen kantapäätä jalkapohjaan. Kun aloitan sukat aina varpaista, niin vahvistetun neuleen olen aloittanut samaan aikaan kuin kiilalevennykset. En tiedä, luitko päivitykseni parsimisesta, mutta siinä mietin vahvistettua neuletta myös päkiään. Sen jälkeen olen yhteen sukkapariin neulonut koko pohjan vahvistettua neuletta. Silloin pitää välillä neuloa muutamia lyhennettyjä kerroksia pohjaan, muuten se vetää kippuraan. Muutamiin sukkiin olen neulonut päkiän kohdan vahvistettuna. Päkiävahvistuksista minulla ei ole vielä käyttökokemusta, mutta ainakin kantapään jälkeinen vahvistus on kestänyt paremmin kuin vahvistamaton.
    Sinä kun neulot paljon Jannesta, niin mitä mieltä olet langasta? Minä en kummemin tykännyt, kun sioitä sukat neuloin. Lisää asiasta blogissani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Hepsi, hyvästä oppitunnista blogissasi(kin)! :) Pian kokeilen virkkaamalla parsimista ja kokonaan vahvistettua pohjaaa sukkiin. Ja Janneahan kehua retostellin jo kommentissani sinulle. ;)

      Poista
  6. Vastaukset
    1. Susanna, yllätyin oikeastaan itsekin tuota ja nyt alan uskoa, kun kaverini sanovat, että olen nopea neuloja. :) Mutta onpa sitä tullut harjoiteltuakin kaikkia yli 60 vuotta.

      Poista
  7. Hienot sukat! Minunkin pitäisi joskus kokeilla ajanottoa, kauanko sukkaparin neulominen kestää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Marjut, suosittelen ajan ottamista vaikkapa yhdenkin sukkaparin kohdalla, vaikka ei mitään kilpailua meidän tarvitse siitä pitää. :)

      Poista
  8. Ihanat sukat. Tuo ruskea väri on kyllä aina niin mieleen. Näyttää hyvältä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suvituulia, minäkin pidän erityisesti tästä väristä. :)

      Poista
  9. Sukat vahvistetulla pohjalla,kevät 2007 löytyy Novitan sivuilta.http://www.novita.fi/cms.php?cms_cname=neulemallisivu&nlm_id=1872
    terv Paula Kempeleestä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Paula Kempeleestä, kiitos linkistä! Olinkin miettinyt, kuinka usein nuo ylimääräiset kerrokset kannattaisi tehdä ja tuossahan se neuvotaan. Sen mukaan siis kokeilen. :)

      Poista

Kiitos kommentistasi! Se saa minut iloiseksi.