Tervetuloa Lankapirttiin!

Oli kiva, kun poikkesit pirttiini. Toivottavasti viihdyt täällä ja tulet toistekin.
Suurin osa kuvistani suurenee klikkaamalla niitä.

tiistai 18. elokuuta 2009

Kaksi on ...

Kaksi on kivaa asiaa, jotka ilahduttavat minua päivittäin. Ne ovat yllätys, yllätys kukat ja käsityöt. Ethän arvannut! No-o, on niitä muitakin asioita, mutta noista kahdesta aion nyt kertoa kuten niin monesti ennenkin olen tehnyt.


Ensimmäisenä esittelen tämän orkideani, joka aloittelee juuri kukintaansa. Kuudesta nupusta on kaksi auennut. Minulla on yhteensä viisi orkideaa (perhosorkideoja kaikki), joista kaksi sain äidiltäni joskus kymmenkunta vuotta sitten. Ne olivat silloin jo vanhoja ja ahkerasti kukkineita. Silloin en tiennyt mitään niiden hoidosta enkä mistään muustakaan, kauniit kukat olin tietenkin nähnyt. Tuolloin äitini joutui pitkäksi aikaa sairaalaan ja siksi testamenttasi nämä ystävättäreltään saamansa kasvit minulle. Hän sanoi vielä: "Sinä se saat ne pysymään hengissä". En kyllä itse ollenkaan uskonut taitoihini, mutta äiti näköjään tunsi ne minua paremmin. Nyt tämä ja toinen silloin saamistani ovat edelleen minulla ja kukkivat parhaillaan molemmat. Mainittakoon, että olen näiden vuosien aikana perhtynyt jonkin verran orkideoihin ja niiden hoitoon.


Tässä valkoisessakin on kuusi kukkaa, aukesivat joku aika sitten. Edellisen kerran nämä kukkivat reilu vuosi sitten, kun muutimme Kemistä tänne. Hyvin kestivät siirron, kaikki kukat pysyivät matkasta huolimatta.


Tässä gerberani (ulkogerbera), joka innostui jatkamaan kukintaansa. Ensimmäinen kukka vasta auki, mutta nuppuja on useita ja eri vaiheissa olevia, joten ehkä saamme ihailla tätä pitkäänkin. Joku vakikävijöistä voi muistaakin, että sain tämän kesäkuun alkupuolella kukkivana. Kukat kestivät aikansa, mutta uusia nuppuja ei ilmestynyt ennen kuin vasta nyt elokuussa. Tytär tätä kesälomansa aikana hoiteli ja kiitos kukinnasta kuuluu hänelle, minä kun en koskaan ole saanut gerberaa kukkimaan uudelleen. Olen kuljettanut tätä nyt nuppuvaiheessa mukana mökilläkin, että saa tasaisen kastelun. Näyttää tarvitsevan vetensä päivittäin.


Auringonkukkakin avasi vasta kukkansa takapihallamme. Lintulaudalta tippuneista siemenistä alkunsa saanut päivän piristys.



Tiskirättejä olen tikutellut parina päivänä muutamia kappaleita. Pojalle ja vaimolleen nämä lähtevät, kun sielläkin on näiden erinomaisuus todettu ja lisää tarvitaan.


Kuvakollaasissa näkyy rättien neulemallit paremmin kuin tuossa ylemmässä kuvassa. Rättejä on siis vain kolme, kollaasissa näkyy punaisten rättien molemmat puolet. Neulemallit otin Lesley Stanfieldin kirjasta Kauneimmat neulemallit. Jatkossakin taidan poimia rätinmallit sieltä, ainakin näihin nelikulmaisiin.


Ja vielä yksi tähtirätti sillä samalla mallilla kuin olen jo aiemminkin tehnyt. Silmukkaluvun lisäsin 20:een, että sain hiukan isomman koon. Lankana näissä kaikissa on Novitan Bambu, jota kului yhteen rättiin 20-25 g.



Mitähän seuraavaksi tekisi! Nyt ei ole puikoilla mitään eikä virkkaustakaan kesken. Taidanpa jättää asian hautumaan yön ajaksi ja lähden nyt lukemaan mielenkiintoista kirjaa, jonka aloitin toissa iltana. Minun iltarutiineihini nimittäin kuuluu vähintään tunnin lukutuokio ennen nukahtamista.

21 kommenttia:

  1. Ovatpas orkideat kaunoisissa kukissa. Minunkin vanhat orkideani kukkivat , toinen tosin vielä nuppuvaiheessa. Tekee komea-neljää kukkaa vanhaan kukkavarteen.
    Nättejä tiskirättejä.

    VastaaPoista
  2. Ihania sun orkideat! Niin ovat kivan näköisiä rätitkin. Niin siinä kävi,ettei reissusta tullut mitään! Ei kunto salli nyt reissailua. Tänään soitettiin sairaalastakin,että mun pitää mennä perjantaina polilla käymään taas jonkun kirurgin luona!

    VastaaPoista
  3. Orkidean kukat ovat kauniita! En saanut äitini viherpeukaloa, joten eivät ole kukkineet orkideat enempää kuin gerberakaan.
    Tiskiräteillä on hyvä pyyhkiä...

    VastaaPoista
  4. Orkideasi ovat tosi hurmaavia. Niiden hoito onkin taitolaji. En saisi pysymään hengissä. Tiskirättien tekoon jää aivan koukkuun ja niihin voi kokeilla erilaisia pintaneulemalleja ja siksi niistä tulee aivan liian hienoja räteiksi ;)

    VastaaPoista
  5. Olet sinä ihme orkidean-kasvattaja. Minulla kuolee sisä- kukat aina, jos ei huonoon hoitoon, niin kissat syö kumminkin. Kaktuksenkin saan mätänemään. Anopinkieli on ainut, joka on ollut yli vuoden hengissä.

    VastaaPoista
  6. Upeita kukkia. Minulla ne tuppaa kuolemaan aika nopeesti...
    Teiän savusauna on tosi tunnelmallisen näkönen. Varmaan mukavat saunareissut.
    Tiskiräteissä on hyvän näkösiä kuvioita, ei oo ihan perustuotosta. Kiva kun on räteillä tarvis, niin on hyvä syy niitä myös tehä :D Voihan niitä tietysti tehä ilman syytäkin. :D

    VastaaPoista
  7. Upeita kukkia! Meillähän sisäkukat menee parempiin suihin...
    Kauniita rättejä taas. Täällä luvassa ensi ensimmäinen poutapäivä, josko ehtis katselemaan metsään...

    VastaaPoista
  8. Hienoja orkideoita! Ei kyllä minun taidoillani kukkisi tai edes pysyisi hengissä!

    VastaaPoista
  9. Marleena: Kiva, että sielläkin orkideat ilahduttavat kukillaan! ;) Minä kyllä jaksan niitä ihailla, vaikka kaikki minun orkideani ovat samaa lajia, niin ovat kukat kuitenkin erilaisia.

    Intsu: On kyllä harmi, ettet päässytkään tulemaan tänne. Mutta ehkä toisella kertaa onnistuu. Terveyshän se on tärkeämpää saada kuntoon.

    Malli45: Vai et saanut viherpeukaloa! ;) Oletko kokeillut orkidean kasvatusta? Se on yllättävän helppoa ja vähätöistä. Jos haluat, voin kertoa tarkemmin, miten minä näitä hoitelen.

    Heleena: Luepas tuo vastaukseni Mallille orkideoista, saman lupaan sinullekin. :)

    Sude: Kasteletkohan sinä liikaa kukkiasi, jos kerran mätänevät? Minä kastelen orkideat kahden viikon välein, muut kukat vähän useammin. Kissoja eikä muita kasveja syöviä eläimiä meillä ei tosin ole.

    Sartsa: Savusaunamme on kyllä saunoiden aatelia löylyjen suhteen! :) Nautimme siitä suunnattomasti kesäisin.
    Rättejä on kyllä kiva tehdä ja antaa lahjaksikin.

    Mammutti: Meillä ei ole niitä parempia suita! ;DD Saavat siis huonekasvit olla rauhassa.
    Meillä satoi aamulla rankasti vettä, mutta nyt jo paistaa aurinko ihanasti. :)

    MarjutJ: Jos haluat tarkempia tietoja, miten hoitelen orkideojani, annan niitä mielelläni. Nakkkaa vaikka s-postilla, osoite löytyy blogista oikealta esittelystäni. Saman lupaan kaikille muillekin asiasta kiinnostuneille. :)

    VastaaPoista
  10. Tuo tähti on niin vänkän näköinen, että pitäisi joskus sitä kokeilla.

    VastaaPoista
  11. Orkideat ovat upeita kuin myös tiskirätitkin

    VastaaPoista
  12. Sinä olet oikea viherpeukalo:) Minä en ole saanut orkideaa uudestaan kukkimaan, mutta nyt minullakin on vanhoihin kukkavarsiin kehittyneet uudet kukkavanan alut. Jännityksellä odotellaa kukintaa!

    VastaaPoista
  13. Kauniit orkideat! Minunkin kahdesta orkideasta kukkii vielä toinen, toinen on vissiin siirtynyt lepovaiheeseen, ei olekaan niin valoisalla paikalla kuin tuo vielä kukkiva.
    Ja onnea gerberan kukasta:)!

    VastaaPoista
  14. Kauniita kukkasia ja tiskirätit ovat tosi hienoja!

    VastaaPoista
  15. Kauniita orkideoja! kukittuuan minun kukkani kuolevat pois.

    VastaaPoista
  16. Minä olen tehnyt tiskirättejä vain puuvillasta, mutta tuo bambu on kuulema parempi. Mitä mieltä itse olet?

    Upeita kukkia ja varsinkin tuo gerbera! Orkideoista tykkään, ja tällä hetkellä niitä kukkii kaksi myös minun ikkunallani. Edelliset kukkivat pari vuotta, vaan sitten joku ötökkä valloitti ja heitin ne pois.

    VastaaPoista
  17. Kivoja tiskirättejä, varsinkin tuo tähden muotoinen on vallan mainio.

    VastaaPoista
  18. Nna: Siitäpä tähtirättiä vaan tekemään! :)

    Vesimies#neuloo: Kiitos! :)

    Villa Lankala: Siitähän se uudelleenkukittaminen lähtee! :)

    Eila: Mitenkä se muuten oli, aioitko sinäkin kokeilla vielä gerberan kukittamista, vai muistanko minä omiani! ;)

    Marika: Kiitos! :)

    iso gnu: Saattaa ne jäädä vielä sinullakin eloon joku kerta! :)

    Palaga: En ole itse vielä käyttänyt bampurättiä vaan ainoastaan puuvillaisia, mutta niin moni sano bampuista paremmaksi, että pitänee uskoa. Nyt kyllä on tarkoitus tehdä itsellekin yksi bampuinen ihan koemielessä, vaikka puuvillaisia olisikin riittämiin. Yritän muistaa kertoa sinulle kokemuksiani sitten :)

    Omppumato: Kiitoa! ;)

    VastaaPoista
  19. Omppumato: Piti sanomani Kiitos! ;DD

    VastaaPoista
  20. Oi ja voi,kun ovatkin kauniita nuo "vanhat" orkideasi! Minulla tekee vain lehtiä! Ja äitienpäiväksi saamani orkidea oli pudottanut kaikki kukkansa sillä välin,kun olin pienellä lomalla! Liekö ollut ikävissään vai veden puutteessa!
    Kiva,kun kävit blogissani!Mulla on nyt paljon "kiinni otettavaa",kun en ole paljon kesäaikana ehtinyt lukea päivityksiä! Oikein mukavaa viikon jatkoa!

    VastaaPoista
  21. Irina: Sehän on hyvä merkki, että orkidea tekee uusia lehtiä, sitten voi odottaa taas kukkiakin. :) Minullakin on äitienpäivän aikoihin saadusta tippunut melkein kaikki kukat, vielä on joitakin jäljellä.
    Syksy se alkaa tosiaan olla ja kesän touhut vaihtuvat syksyn askareisiin. Jospa sinäkin ehdit taas enemmän bloggailla. ;)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! Se saa minut iloiseksi.