Tervetuloa Lankapirttiin!

Oli kiva, kun poikkesit pirttiini. Toivottavasti viihdyt täällä ja tulet toistekin.
Suurin osa kuvistani suurenee klikkaamalla niitä.

sunnuntai 18. tammikuuta 2009

Yksitoikkoiseksi käy

Kurttuvarsia, makkarasukkia, kurttuvarsia... Nyt tuntuu, että aina minä noita samoja väsään. On siis ollut viime aikoina sukkien kutominen täällä jokseenkin yksitoikkoista. Tyttären työkaverit ovat ihastuneet joukolla tähän malliin ja pyytävät minua tekemään niitä. Tai sitten eivät tiedä, että osaan minä tehdä muunkin mallisia! Hi-hii! Eilen valmistui taas yhdet ja seuraavat hyppäsivät saman tien puikoille. Tässä kuvaakin, jos täällä sattuu käymään joku, joka ei ole vielä näitä nähnyt.
Malli Kurttuvarret eli makkarasukat n:o 31, vahvistettu kantapää ja sädekavennus kärjessä.
Lanka Novitan Nalle, menekki n. 55 g.
Puikot 3 mm, joilla 48 s.



Vaihteeksi tein vahvistetun kantapään vuorottelemalla kutomatta nostetun silmukan paikkaa. Sain siis tällaisen verkkomaisen kuvion kantaan. Siinä tehdessä mietin, onkohan tälle tavalle olemassa oma nimikin. Minä en kyllä muista kuulleeni sellaista. Oletteko te kuulleet? Millä tätä kutsuisi?

Vielä kahdet kurttuvarret , puikoilla olevat koko 41 ja toiset kokoa 39, mutta sitten toivon saavani hyvän tauon näitten tekemiseen. Kuitenkin vannomatta paras, muuten varmasti löydän itseni taas näitä tikuttelemasta.

6 kommenttia:

  1. Mikäs kurttuvarsissa, kun tilausta riittää. Vilasin tuolta ja sullahan on ohjekkin näille. :)

    Kantapään olen nähnyt, mutta en tiedä sen kummempaa nimeä tolle mallille.

    VastaaPoista
  2. Minä en ole muuta kurttusta tehnyt kuin kansakoulun 4:lla luokalla punaiset kurttuvartiset kintaat, jotka muuten oli kuin peltiä. Oon siitä sentään kehittynyt.

    VastaaPoista
  3. Ymmärrä tuon kun kyllästyttää samaa juttua.Minua on tympässy väliin noiden siililapasten teko..kun kaikki halusia niitä..oon sanonu väliin eikin ja ehdottanut muitakin malleja. Tuota "verkkokantapäätä" pitää kyllä kokeilla.

    VastaaPoista
  4. Näin vain on, mitä ensiksi tarjoaa sitä saa tehdä jatkuvasti. Toissa vuonna väänsin putkisukkaa jatkuvasti. Kesällä tein alkuvarastoon erilaisia sukkia ja niin vai on menossa olut sitä ja tätä

    VastaaPoista
  5. Tupuna: Ei kurtuissa olekaan vikaa, vaan minussa on halu vaihteluun! ;D

    Pirena: Joo suurta kehittymistä niin hienoja töitä teet nykyjään! ;)

    Seijasisko: Sinäpä sen keksit, verkkokantapäähän on kuvaava nimi tämmöselle kantapäälle. ;)

    Sirppis: Siitähän se tietenkin juontaa kurttusukkien tilaaminen, kun ovat tottuneet minulta niitä saamaan. Pitääkin tehdä seuraavalla kerralla vastatarjous, että minulla olisi tämmöisiä valmiina. ;)

    VastaaPoista
  6. Enpä ole aikoihin noita sukkia kutonutkaan. Kauniit ovat! Tuon kantapään teon opin silloin kansakoulussa n.50 vuotta sitten (kauheaa, onko siitä jo noin kauan).
    Nimeä tuolle en kyllä tiedä.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! Se saa minut iloiseksi.