Tervetuloa Lankapirttiin!

Oli kiva, kun poikkesit pirttiini. Toivottavasti viihdyt täällä ja tulet toistekin.
Suurin osa kuvistani suurenee klikkaamalla niitä.

keskiviikko 10. syyskuuta 2008

Sukkia ja orkideoja

Eilen paistoi aurinko ihanan lämpimästi, tuli mieleeni, että nytkö vasta se kesä tuleekin. Iltapäivällä tarkeni istua terassilla kutomassa seuraavia sukkia. Tosin T-paita kävi liian kevyeksi vaatetukseksi, kun aurinko meni puiden taakse ja minä jäin varjoon. Tänäänkin näyttää lupaavalta sään suhteen, ja muutenkin kyllä. Saadaan varmaan taas hyvä päivä.

Ja nyt sitten käsitöihin ja sukkiinpa tietenkin näin Sukkasadon aikana. Mökkireissun aikana valmistui kolmet sukat, joista nämä kahdet olen esitellyt jo eilen Heinäladossa, mutta pitäähän ne omaankin blogiin tuoda. Ne kolmannet ovat toistaiseksi salaisuuksien sukkia. Nämä raitasukat menevät täällä Lankapirtissä useaan otteeseen vilahtaneille kaksostytöille. Heidän omien toiveiden mukaan olen nämä kutonut.



Sukat mallia tavikset raidoilla kokoa 38 ja lankana 7veikka. Silmukoita 48, puikot 3,5 mm. Varren suussa resoria 2o, 2n ja muussa sukassa 3o, 1n, pohja sileää. Tavallinen vahvistettu kantapää ja kärki sädekavennuksella. Värit ovat haaleammat kuin livenä, varsinkin tuo vaaleampi vihreä on oikeasti kirkkaampi, voisi kai sanoa lime.


Tässä kuvassa vihreät värit näkyvät lähempänä oikeaa.

Nopeasti nämä tuntuivat valmistuvan 7veikka-langasta, kun olen kutonut useimmat sukkani ohuemmista langoista ja 2.5:n puikoilla. Nyt puikoilla olevat ovatkin taas näitä ohuempia ettei totuus unohtuisi, mutta niistä taas lisää, kunhan valmistuvat.


Minulla on tänään orkideojen kastelupäivä. Minähän kastelen ne parin viikon välein siten, että upotan kasvin purkkeineen kasteluveteen , jossa se saa lillua noin 45-60 minuuttia. Sitten vain hyvä valutus ja kasvi saa pärjätä seuraavat kaksi viikkoa. No, sumuttelen minä lehtiä ja ilmajuuria aina joskus. Koko aamupäivähän siinä kuluu, kun samana päivänä uittaa neljä kasvia vuorotellen samassa kipossa.

Tänään kasteluastiana oli kattila, joka on ehkä parhaimman mallinen astiani tähän tarkoitukseen. Ja vuorossa valkokukkainen orkideani.

4 kommenttia:

  1. Kauniita sukkia :)
    Minulla on pesuvati missä uitan kaunokaisiani, mutta olen kyllä joskus kastellut juurellekkin.

    VastaaPoista
  2. Oletpas ahkeroinut sukkia! - Ahaa, sinä kastelet orkideoita noin. Täytyypä kokeilla tuotakin tyyliä.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! Se saa minut iloiseksi.