Tervetuloa Lankapirttiin!

Oli kiva, kun poikkesit pirttiini. Toivottavasti viihdyt täällä ja tulet toistekin.
Suurin osa kuvistani suurenee klikkaamalla niitä.

torstai 29. tammikuuta 2009

Aluksi aion jutustella kukkasista, nimittäin tulppaaneista. Näin talvisydämen aikaan minä ja kai moni muukin niitä innolla ostelee, kun niitä kauppoihin tulee. No kai niitä on lähes aina tarjolla jonkun verran, mutta kai se tämä aika vuodesta on niiden sesonkia. Ainakin markettien kukkatarjonnassa nämä näkyvät selkeästi heti vuodenvaihteen jälkeen. Kyllä minulla tulee aika usein napattua marketista kotiin vietäväksi kimppu tai pari tarjolla olevia kukkia ruokakaostosten yhteydessä, vaikka muuten periaatteessa suosin kukkakauppiaita, että heidänkin palvelujaan olisi tarjolla jatkossakin.

Marketista ovat peräisin nämäkin tulppaanit, punaisia molemmat, toiset vain vaaleampia. Yhtä aikaa ostettuja ja samassa maljakossa pidettyjä. Nuo vaaleammat vain ovat kovia venyttämään tuota varttaan. Olen jo kerran lyhyentänyt niiden varsia lyhyemmäksi kuin noiden tummempien, mutta taas ovat noin paljon pidemmät. Saman ilmiön olen huomannut joskus aiemminkin, mutta taas siihen kiinnitin huomioni. Joku kasviasiantuntija varmaan tietäisi kertoa, miksi toisen väriset tulppaanit kasvattavat maljakossa varttaan enempi kuin jotku toiset. Olisi kiva tietää, joten toivottavasti kerrot minulle, jos tiedät asian.


Pääasioiden kuukausi alkaa olla lopuillaan. Ahkerasti sinne on tikuteltu erilaisia pääkappaleita, nimittäin toiset, minä vain olen ollut hiukan saamaton. No teinhän minäkin alkukkuusta kolme lasten myssyä, mutta sitten on mielenkiintoni ollut muissa jutuissa. Esitellessäni itseäni kampanjan alkaessa taisin lupailla tekeväni myssyn myös hyväntekeväisyyteen. Se lupaus on viime päivinä mielessäni pyörinyt ja tänään sitten päätin tehdä sen myssyn, että saan sen pois mielestäni.

Lankavarastoa katsellessani eräs valkoinen vyyhti vaati päästä myssyksi neuloutumaan. Ja mikäpä minä olen sellaista vaatimusta estämään, joten se pääsi ensin vyyhdinpuille ja siitä kerälle aivan käsin kerien.


Tällainen vyöte sen ympärille oli. Taitaa olla aika hyvin marinoitunutta lankaa, ensin jossakin muualla ja nyt viime aikoina se on majaillut täällä minun lankalaatikossani. Olen saanut tämän joltakulta, joka on lahjoittanut itselleen tarpeettomia lankoja pois.

Siispä puikot esille ja kutomaan. Loin silmukat ja muutaman resorikerroksen jälkeen aloin tehdä Ananas-tiskirätin mallineuletta, kun se minusta on näyttänyt käyttökelpoiselta muuhunkin kuin tiskirätteihin. Paksu lanka ja paksu puikot, niin pianhan se myssy valmistui.



Malli omasta päästä muuten, mutta mallineule Ananas-tiskirätistä , koko pienipäiselle naiselle
Lanka Novitan Panda Matador (48% villaa, 49% polyakryylia, 3 % klorokuitua), kulutus 55 g
Puikot 5 mm, joilla 80 silmukkaa (6 mm:n puikot olisivat olleet sopivammat, mutta kun en sellaisia omista, seuraava koko oli 8 mm)
Suoraa pötköä tein 17-18 cm, sen jälkeen kavennukset, jotka tein mukaillen Ellan pipon kavennuksia. Lopputulokseen olen tyytyväinen, näyttää minusta ihan mukavalle pipolle. Vielä en ole varma, mitä kautta pipo menee tarvitsijalleen, mutta kyllä se joku reitti löytyy. Lankaa jäi vaakani mukaan 50 g, joten ehkä pistelen siitä toisen hiukan pienemmän pipon tässä joskus.

1 kommentti:

Kiitos kommentistasi! Se saa minut iloiseksi.